» Strona główna » ”W jaki sposób odbudować akceptację społeczną dla przeszczepiania narządów?”
17.04.2007
News

”W jaki sposób odbudować akceptację społeczną dla przeszczepiania narządów?”

- zastanawiali się uczestnicy panelu, zorganizowanego 16 kwietnia 2007 r. na uczelni Koźmińskiego. Dyskusję zakończyło otwarcie wystawy prac studentów Szkoły Mistrzów Reklamy przy WSPiZ, którzy wspólnie ze studentami The Minneapolis College of Art and Design opracowali projekty kampanii społecznej dla Polskiej Unii Medycyny Transplantacyjnej.

Nad tym problemem zastanawiali się uczestnicy panelu, zorganizowanego 16 kwietnia 2007 na uczelni Koźmińskiego. W panelu wzięli udział naukowcy, lekarze, prawnicy i pracownicy służby zdrowia. Prof. Piotr Kaliciński z Centrum Zdrowia Dziecka zwracał uwagę na fakt , że w przypadku  przeszczepów serca i wątroby, zapotrzebowanie na narządy jest co najmniej dwukrotnie większe, niż możliwości ich uzyskania. Tymczasem, zdaniem prof. Wojciecha Rowińskiego, krajowego konsultanta do spraw transplantacji, w tym roku odbędzie się jeszcze mniej o transplantacji serca i wątroby, niż przed rokiem. Dlatego, że z powodu działań polityków, zaangażowanych w organy wymiaru sprawiedliwości, i mediów, które rozdmuchiwały kolejne afery w szpitalach, zmalało spoleczne zaufanie do instytucji zajmujących się przeszczepami.


- Przestańcie straszyć - apelował prof. Leszek Kubicki, prawnik i członek Krajowej Rady Transplantacyjnej, a dr Bolesław Rok z Centrum Etyki Biznesu WSPiZ namawiał, by zmieniać spoleczne nastawienie ludzi, na przykład przez organizowanie takich dyskusji i wystaw jak na uczelni Koźmińskiego. Z kolei prof. Jacek Ruszkowski, dyrektor Centrum Zdrowia Publicznego WSPiZ postulował, by tematyka obdarowywania społeczeństwa swoimi narządami znalazła się w treściach nauczania w polskiej szkole.


Po panelu nastąpi otwarcie wystawy prac studentów Szkoły Mistrzów Reklamy, którzy wspólnie ze studentami The Minneapolis College of Art and Design opracowali projekty kampanii społecznej dla Polskiej Unii Medycyny Transplantacyjnej. Kierownikiem merytorycznym projektu był profesor Wojciech Rowiński, zaś nadzór kreatywny nad pracami studentów sprawowały: Katarzyna Dragović, założycielka SMR oraz Nancy Rice z MCAD.


Podstawowe kierunki kampanii to zachęcenie ludzi, by powiadomili swoich bliskich o tym, że życzą sobie, by, w razie ich nagłej śmierci, ich organy mogły służyć ratowaniu życia innych, oraz przekonanie krewnych osób, u których stwierdzono śmierć kliniczną, by nie sprzeciwiali się pobraniu ich organów do przeszczepów.