Studia podyplomowe » Blog » 8 kroków skutecznego email marketingu
05.02.2019
News

8 kroków skutecznego email marketingu

 

Codziennie na świecie jest wysyłanych ponad 250 mld e-maili (internetlivestats.com). Nawet jeśli mamy coś interesującego do przekazania odbiorcom, a oni są potencjalnie zainteresowani naszą ofertą, nie jest łatwo do nich dotrzeć. Przebicie się przez mnogość komunikatów nie musi być dziełem przypadku, a skuteczne działania email marketingowe da się zaplanować.

Oto 8 kroków, które dzielą Cię od przygotowania skutecznego planu działań w obszarze email marketingu.

 

Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się z nami dr Jolanta Tkaczyk, kierownik studiów podyplomowych Zarządzanie marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego.

 

1. Określ cel kampanii

Dobrze jest wiedzieć co chcemy osiągnąć, czy ma to być budowanie relacji z subskrybentami newslettera, pozyskiwanie nowych klientów, reaktywacja klientów, którzy nie byli aktywni dłuższy czas, promowanie webinarów, czy też sprzedaż. Im jaśniej, tym lepiej. Nie zapominaj o formule SMART (cele mają być szczegółowe, mierzalne, osiągalne, realistyczne i osadzone w czasie).

2. Używaj różnych typów e-maili w odniesieniu do celu

W zależności od określonego wcześniej celu możemy mieć do czynienia z różnymi e-mailami.

Promocyjnymi, w których przedstawiamy ofertę i jesteśmy nastawieni na jej sprzedaż, relacyjnymi, w których dostarczamy obiecane wcześniej subskrybentom korzyści, takie jak newsletter, darmowy prezent czy informacje, które mogą być dla nich użyteczne. Możemy wyróżnić też e-maile transakcyjne - potwierdzenie subskrypcji, wiadomości powitalne, potwierdzenie zamówienia lub zakupu.

3. Poznaj odbiorców kampanii

Jeśli nie jest to pierwsza kampania, łatwo będzie zebrać informacje o grupie docelowej działa email marketingowych, choćby na podstawie wcześniejszych aktywności subskrybentów. Przy pierwszej kampanii warto sięgnąć do narzędzi takich jak Google Analytics czy Facebook Insights, aby dowiedzieć się czegoś więcej o osobach odwiedzających stronę, czy lubiących nasz profil na w mediach społecznościowych.

4. Korzystaj z automatyzacji działań

Przy projektowaniu kampanii warto skorzystać z usług automatyzacji e-mail marketingu. Jest wiele ofert wspierających działania tego typu na rynku (np. Freshmail, SARE). Najlepsze z nich nie tylko pozwalają na zarządzanie wysyłką, ale podpowiadają przy kreacji komunikatu, dają możliwość integracji z softwarem, którego używamy, ułatwiają segmentację odbiorców i oferują pogłębioną analitykę efektów kampanii.

5. Planuj e-maile i follow up

Warto zaplanować wcześniej częstotliwość wysyłki poszczególnych typów maili, opracować ogólny pomysł na treść i główne zadania, jakie ma zrealizować kampania - zapisanie się na event, polubienie profilu w mediach społecznościowych czy też zakup produktu.

6. Twórz atrakcyjne komunikaty

Jeśli chcemy, aby osoby wchodzące na naszą stronę zostawiły kontakt do siebie, należy przygotować istotną dla nich wartość, w dodatku dobrze widoczną, na przykład książkę z lokalnymi przepisami, jeśli świadczymy usługi hotelarskie.

Chcąc zwiększyć odsetek otwieranych e-maili, warto popracować nad odpowiednim tytułem wiadomości. Musi być nie tylko interesujący, ale także taki, który nie zostanie automatycznie zakwalifikowany jako spam, poprzez używanie takich słów kluczowych jak kup, rabat, czy promocja. Zestawienie słów, które mogą narazić nasze maile na zakwalifikowanie jako spam można znaleźć w sieci. Większe zaangażowanie odbiorców kampanii można osiągnąć poprzez stosowanie osobistych historii, przekazanie wartościowego contentu, zamieszczenie ankiety. Oczywiście nie chodzi o umieszczenie wszystkich atrakcyjnych elementów w jednym e-mailu na raz. Skuteczna wiadomość powinna być krótka i zawierać wyraźne wezwanie do działania.

7. Zadbaj o wygląd e-maili

Wygląd e-maila ma znaczenie. Ładna oprawa graficzna może przyciągać uwagę odbiorców, ale warto wziąć pod uwagę fakt, iż duża ich część blokuje pobieranie obrazów. E-mail powinien być czytelny także dla nich.

8. Testuj

Wysyłka maili to dopiero pierwszy krok w osiągnięciu sukcesu kampanii. Warto przy okazji zebrać jak najwięcej informacji, aby kolejne wysyłki były jeszcze bardziej skuteczne. Do tego celu można wykorzystać wysyłki maili o różnym designie i layoucie, z różnymi komunikatami i wezwaniami do działania, a następnie dogłębnie przeanalizować otrzymane wyniki.

 

Powodzenia