Studia podyplomowe » Blog » E-rewolucja w biznesie
28.06.2013
Admin
News

E-rewolucja w biznesie

Ekonomiczne znaczenie Internetu z roku na rok rośnie. Sektory związane z IT generują coraz większy procent PKB nie tylko w gospodarkach wysoko rozwiniętego Zachodu. Pomimo odczuwalnego spowolnienia gospodarczego w Polsce, krajowe biznesy związane z handlem internetowym dalej dynamicznie się rozwijają.

Ekonomiczne znaczenie Internetu z roku na rok rośnie. Sektory związane z IT generują coraz większy procent PKB nie tylko w gospodarkach wysoko rozwiniętego Zachodu. Pomimo odczuwalnego spowolnienia gospodarczego w Polsce, krajowe biznesy związane z handlem internetowym dalej dynamicznie się rozwijają.

Przyczyn renesansu e-commerce jest wiele. Największą rolę odgrywają aspekty ekonomiczne: działalność w sieci niesie za sobą kilka niekwestionowanych zalet. Dotyczą one zarówno samych przedsiębiorców, jak i ich klientów. Dla tych pierwszych handel w sieci oznacza przede wszystkim obniżenie kosztów działalności firmy. Jest również szansą na stworzenie unikatowego, niespotykanego dotąd modelu biznesowego. Z drugiej strony, konsumenci zyskują prawie nieograniczoną wygodę w robieniu zakupów. Właśnie dlatego liczba dokonywanych online transakcji rośnie w niespotykanym tempie.

Nowe możliwości, które daje cyberprzestrzeń wpływają także na rynek pracy. Rośnie zapotrzebowanie na tzw. e-commerce managerów – osoby, które rozpoznają szanse i możliwości, jakie cyberprzestrzeń oferuje biznesowi oraz umieją biegle posługiwać się narzędziami e-handlu. Rzetelnych specjalistów w danej dziedzinie nieustannie w naszym kraju brakuje.

Niedobór fachowców wynika z szybkiego rozwoju nowych technologii. Zmusza to przedsiębiorców do rekrutacji ludzi, którzy nie mają odpowiednich kompetencji, i uczenia ich „od zera”. Co więcej, wynikające z braku wiedzy i doświadczenia eksperymenty, mogą źle odbić się na interesie firmy. Negatywne w skutkach może okazać się także bagatelizowanie nowych rozwiązań – firma, która nie wykorzysta nowych możliwości i rozwiązań, może przegapić potencjalnie korzystne trendy i swoją szansę na rozwój.

Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest efektywne przekazywanie „know-how” związanego z e-handlem. I nie chodzi tu o specjalistyczną wiedzę z zakresu IT. Obecnie ważniejsze jest zrozumienie potrzeb klienta i umiejętność biznesowego wykorzystania technologii internetowej w kreowaniu nowych przedsięwzięć.