Studia podyplomowe » Blog » Jak zmotywować się w czasie trudności i ograniczeń
20.03.2020
News

Jak zmotywować się w czasie trudności i ograniczeń


Pracujesz w domu. To potrwa. Nie wiadomo jak długo. Choć często o tym marzyłeś, teraz nie czujesz się komfortowo. Zachowania rodziny, znajomych, współpracowników Cię irytują. Dopada Cię demon rozproszenia. Próbujesz mobilizować się do pracy, ale Ci nie wychodzi. Zamiast znaleźć sposób na siebie, szukasz dobrych pomysłów i wskazówek. I nic w tym dziwnego, bo właśnie w sytuacjach stresowych często wolimy sprawdzone rady, by uspokoić się i uprościć sobie życie.


Tyle tylko, że nie ma uniwersalnych metod do zmobilizowania się. Każdy musi mieć własne, będące pochodną jego wewnętrznych potrzeb, wtedy będą najskuteczniejsze. Bo brak motywacji do działania to przecież nic innego jak rozdźwięk pomiędzy naszymi wewnętrznymi potrzebami (motywatorami) a tym, co robimy lub celami, które sobie stawiamy.

Zatem poznanie osobistej skali wewnętrznych potrzeb jest podstawą do opracowania indywidualnego planu motywacyjnego.

Zanim zaczniemy go robić warto rzetelnie sprawdzić:

  • co naprawdę popycha nas do działania,
  • co powoduje, że “zapala się w nas ogień”, że idziemy do przodu bez względu na bariery i okoliczności,
  • co sprawia, że pewne rzeczy wykonujemy z lekkością, a do innych w żaden sposób nie da się nas nakłonić.

Powinniśmy poznać swoje wewnętrzne potrzeby, bo to one są naszą osobistą motywacją, naszym indywidualnym napędem. Tylko dla nich i za ich sprawą będziemy bardziej się starać. Wykonywać różne zadania z przyjemnością. Do pewnych zgłaszać się sami bez względu na czynniki sytuacyjne. Dzięki nim działamy/pracujemy na rzecz tego co dla nas w życiu ważne. Bo napędza nas wewnętrzna motywacja. Za jej sprawą podejmujemy działanie bez nagród i zewnętrznych czynników – robimy coś, bo daje nam to spełnienie, sprawia przyjemność, angażujemy się w daną czynność, zadanie, ponieważ już sama aktywność na danym polu jest nagradzająca.


Psychologia oferuje wiele narzędzi, za pomocą których możemy zbadać motywację wewnętrzną - czyli poznać swój zestaw potrzeb. Jednym z nich, a zarazem najskuteczniejszym jest metodologia Reiss Motivation Profile (RMP), spełniająca wszystkie kryteria naukowe odnoszące się do badań psychometrycznych: trafności, rzetelności, standaryzacji, obiektywności i znormalizowania. Pozwala ona precyzyjnie określić wartości, którymi kieruje się każdy człowiek, a w ślad za tym przewidzieć jego decyzje i zachowania. Po co nam indywidualny wgląd w siebie, jeśli wiadomo, że ludźmi sterują te same pragnienia? Ponieważ wpływają nań w różnym stopniu. Poza tym nadają im oni różne znaczenia i hierarchie oraz zaspokajają na różne sposoby. Jeśli poznamy swoje potrzeby wewnętrzne - dowiemy się m.in. - co i po jakim czasie będzie nas w zdalnej pracy nudzić, a co dawać optymalną satysfakcję, jakie działania będą nas stymulować, a co i kiedy denerwować.


RMP bardzo precyzyjnie weryfikuje 16 obszarów motywacyjnych* (potrzeb wewnętrznych) każdego człowieka i bada je w skali, obliczającej nasycenie tych pragnień. Dzięki temu poznamy siłę/intensywność każdego z nich, zobaczymy jak kierują naszymi pryncypiami. Dowiemy się, na przykład dlaczego niektórzy muszą zacząć pracę od 15-minutowej celebracji parzenia kawy, a inni, zanim zabiorą się do roboty, załatwiają różne sprawy, stale spóźniają się i nigdy nie zapisują zadań do realizacji - uda się wyjść tego schematu skupiając się na pozostałych, silnych motywatorach. Za pomocą RMP możemy też sprawdzić - czy lepiej odnajdujemy się w kreatywnych czy powtarzalnych pracach, a także, ile każdego rodzaju zadań, spraw powinniśmy wykonywać w ciągu dnia, by nie stresować się i optymalnie zarządzić swoim potencjałem.


Zdobędziemy wiedzę na temat tego, jakie cele powinniśmy stawiać sobie na dany dzień, jakie na cały tydzień - i jaki rodzaj aktywności pozwoli nam je zrealizować.


Dowiemy się również, jak przekierować swoje napięcie, wynikające z sytuacji, w której się obecnie znajdujemy, na pozytywną moc. Z RMP otrzymamy informację - z czego tę moc będziemy czerpać - czy np. pomoże nam podtrzymywanie kontaktów ze zdalnie pracującym zespołem czy raczej wyciszająca praca analityczna. A może właśnie stres wyzwala w nas kreatywność (choć u większości tak nie jest) i odnajdziemy się w sztabie kryzysowym. A może jednak jesteśmy zorientowani za zaopiekowanie się innymi i obdzwaniamy wszystkich współpracowników, choć oni wcale nie chcą z nami rozmawiać - jednym wystarczą maile, innym memy, do kolejnych memów nie wolno wysyłać, a tylko część osób lubi pogadać.
Ambasadorowie dobrych rad podsuwają pomysły, by nie “zmarnować okresu pandemii”. Pewnie wielu z nas “rzuci się” na jakieś zadania, na które do tej pory nie miało czasu. I wielu z nich, bazując ogólnych radach, tych zadań nie zrobi, bo w czasach pokoju i niepokoju każdego motywuje coś innego. Nie wszyscy możemy teraz - nagle zacząć ćwiczyć jogę, biegać, archiwizować, czytać, sprzątać mieszkania, wsłuchiwać się w siebie. Jeśli jednak mamy jakieś cele to sprawdźmy czy są one z tzw. naszej skali potrzeb i jakimi metodami się do nich zabrać. Wszystkie odpowiedzi znajdują się w naszym systemie motywacyjnym. A każdy ma swój własny, niepowtarzalny.


Sprawdźmy jak mobilizować siebie i innych w czasie zmiany i na ich bazie stworzyć indywidualny model angażowania się w pracę, zarówno w czasach prokrastynacji, jak i w czasie epidemii. Warto pamiętać - nie ma jednej uniwersalnej metody, by zmotywować się do pracy, tak jak nie ma jednej recepty na fajne i dobre życie.


*lista uniwersalnych ludzkich pragnień wg Reiss Motivation Profile:

władza, niezależność, ciekawość, uznanie, honor, gromadzenie, idealizm, porządek, rodzina, status, kontakty społeczne, rewanż, piękno, aktywność fizyczna, jedzenie i spokój


Autor: Iwona Kokoszka-zajmuje się badaniem motywacji wewnętrznej i implementowaniu jej do indywidualnego zarządzania w zespołach Reiss Profile Master, trener biznesu i coach ACC ICF, w ALK prowadzi szkolenia “Zaangażowany zespół - jak utrzymać efektywność