Studia podyplomowe » Blog » O obdarowywaniu w biznesie i Święcie Kobiet
08.03.2019
News

O obdarowywaniu w biznesie i Święcie Kobiet

 

Obdarowywanie się prezentami jest fenomenem, istniejącym tak długo, jak sama ludzkość. Ma ono wymiar uniwersalny, występuje bowiem prawie na całym świecie, choć różni się np. zaangażowaniem obdarowujących i obdarowywanych, zwyczajami odnośnie uznanych rodzajów prezentów, postawami jakie reprezentują wobec tego zjawiska członkowie każdego społeczeństwa.

- autorką artykułu jest dr Jolanta Tkaczyk, kierownik studiów Zarządzanie marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego.

 

O ile na temat obdarowywania się osób indywidualnych sporo się pisze, prezentując również ciekawe wyniki badań, o tyle obdarowywanie w biznesie, choć równie interesujące, nie jest już tak mocno eksponowane. Trudno się dziwić – obdarowywanie drogimi prezentami partnerów biznesowych jest raczej jednoznacznie wiązane z korupcją. No, ale przecież istnieją jeszcze drobne, symboliczne upominki, budujące pozytywne relacje i wizerunek organizacji. Dodatkowo jest jeszcze obdarowywanie wewnątrz organizacji, kiedy obdarowywany to pracownik.

 

W poradnikach do tworzenia programów obdarowywania można przeczytać, że najważniejsze to sprawdzenie, czy w firmie są jakieś standardy obdarowywania i  jeśli tylko można kreować nowe okazje będące pretekstem do obdarowywania to warto to robić. Najbardziej popularną okazją do wręczania upominków zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i organizacyjnym jest Boże Narodzenie. Co jednak z okazjami związanymi z dniami o międzynarodowym zakresie? Czy nadają się one do świętowania firmowego?

 

—Dzień kobiet w PRL —

 

Dzień kobiet w PRL obchodzono hucznie w zakładach pracy, było to święto państwowe i mocno scentralizowane. Panie dostawały życzenia oraz drobne, ale jakże wówczas praktyczne i potrzebne prezenty takie jak rajstopy, czy kremy, okraszone czerwonym goździkiem. Według badań Lucyny Kopciewicz z 2012 roku ( aby sprawdzić wyniki badania kliknij TU ) starsze kobiety, które doświadczały obchodów tego swięta na własnej skórze wspominają je z rozrzewnieniem jako miłe doświadczenie. Młode kobiety mają zdecydowanie więcej wątpliwości co do postrzegania tego święta. Panowie, niezależnie od wieku czuli i czują się niejako pod presją, aby coś z okazji tego święta przygotować.

 

Obchodzenie święta kobiet przesunęło się zdecydowanie ze sfery publicznej do sfery prywatnej –panie nie oczekują już premii i dnia wolnego od pracy, ale miłego gestu od najbliższego im mężczyzny. Według badań „Dzień kobiet oczami Polek” serwisu Prezentmarzeń 62% kobiet przyznaje się, że obchodzi ten dzień, podczas gdy 38% odchodzi od tego zwyczaju. Jeśli kobiety obchodzą swoje święto, to głównie oczekują, iż wszystkim powinni zająć się mężczyźni: partner, ojciec czy brat. To głównie na nich spoczywa obowiązek zorganizowania tego dnia oraz kupienia, czy też przygotowania prezentu – kwiatów, czekoladek, kosmetyków, wspólnego wyjścia.

 

—Składać życzenia czy nie? —

 

W zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przedsiębiorstwie złożyć życzenia kobietom z okazji Dnia kobiet. Niektóre firmy oferują swoim pracownicom kwiaty, czy też bony upominkowe. Jeszcze inne zachęcają z tej okazji na przykład do badan profilaktycznych. Częściej, jeżeli w ogóle pojawiają się spontaniczne, oddolne inicjatywy kolegów z pracy, którzy chcą przygotować swoim koleżankom jakąś miłą niespodziankę. Wydaje się więc, że potencjał tego święta raczej skurczył się w kontekście obdarowywania korporacyjnego. Zdecydowanie większy potencjał posiada w kontekście marketingowym – zachęcając do zakupu danego produktu czy skorzystania z danej usługi możemy wskazać, że to doskonały pomysł na prezent z okazji dnia kobiet, można również rozważyć zniżkę dla klientek. Jest to również doskonały pretekst do komunikacji w mediach społecznościowych.